Drobečková navigace

Úvod > Archiv > Olympiády a soutěže II. pol. 2013/14 > ČERVEN > Abaku liga

Abaku liga

Jsme mistři republiky v Abaku!!

V pátek 20. 6. vyvrcholila Abakuliga - po pěti měsících internetových bojů se do finále z téměř tisíce hráčů probojovalo 40 hráčů. Ti se sjeli z celé republiky a v 10 hodin nastoupili do vzájemných soubojů. I přes občasné problémy s technikou měl turnaj spád a brzy se začal rýsovat hlavní favorit. A dotáhl to až do konce jako jediný bez jediné porážky. Byl to nejmenší, nejmladší hráč, náš devítiletý David Tran z 3. B.!!! Na třetím místě se při rovnosti bodů umístil Kuba Bouška z 5. A (prohrál jen s Davídkem) a se stejným počtem bodů na 4. místě Milan Tran z 7. B. Takže je jasné, že i titul nejlepší školy zůstal na Kodaňské!! 

   

 

 více foto: http://www.mensa.cz/volny-cas/fotogalerie/?album_id=767

 

 

Abaku je hra zcela měnící přístup dětí (obecně lidí) k matematice. Postupně se dostává do škol s plnou podporou MŠMT, Mensy, JČMF (Jednoty českých matematiků a fyziků...), naše paní učitelky (Vávrová a Návarová) k němu napsaly metodiku pro učitele, aby Abaku a prvky Abaku mohly být zařazovány do výuky.

Informace učitelům s odkazem na metodiku: http://abakuliga.seznam.cz/default.aspx#pedagogum) 

Abaku není zaklínadlo, ale cesta k bravurnímu počtářství. Původní česká numerická hra se snaží vnést do matematiky zábavu a zároveň v ní děti vzdělávat. Abaku - cosi jako početní scrabble - kameny s čísly se skládají do řad nebo sloupců tak, aby dávaly nějaký matematický smysl. Jenže se mezi čísla nevkládají žádná znaménka, takže se v jednom sledu může objevit i více kombinací. Povolené je sčítání, odčítání, násobení, dělení, druhé a třetí mocniny a odmocniny.

Programování dětského mozku dosavadním školstvím pro účel pochopení a naučení aritmetiky je překvapivě stejný jako u počítače umělého. To jest: mozek je programován k vyčkání na zadání množství a hned poté na zadání toho, co se s tímto množstvím má dít. Výsledek je pak ověřován a ohodnocen, mozek později obdrží informaci, zda proces proběhl v pořádku či byl chybný (například 1+1=3). Používání matematických symbolů v samotných základech výuky matematiky v první třídě je holou nutností. Co se však stane, když děti budou nadále nuceny počítat jen na základě popsaného modelu programování?

Pokud dítě projde tímto systémem výuky alespoň dostatečně, stačí to k tomu, aby přečetlo lehce např. číslovku 24 832 Co vidí (a co vidíte vy, kteří jste tímto systémem taktéž prošli)?  Dítě (I vy) vidí pouze a jenom číslo dvacet čtyři tisíc osm set třicet dva a pokud k tomu nenajde nějaký uvozující nápis (výhodná koupě) či návod (půjči si zadarmo), okamžitě číslovku zapomene.

Proč? Protože je naučeno, že pokud vidí jakoukoli číslovku, má v klidu setrvat a vyčkat na pokyn, co s ní dělat dál. Upřímně řečeno, je to tak správně, protože tak byl mozek ve škole naprogramován. A tak pracně naučený postup nakonec vede k tomu, že je mozek dítěte naučen NE-dělat to, co přitom umí skvěle a svobodně.

A co se stane, když se od tohoto postupu výuky na chvilku uhne stranou? Kam? K systému školní pomůcky - hry Abaku, která učí mozek vidět možné vztahy mezi čísly automaticky bez potřeby znázornění početních znamének na určitém místě.

Co pak vidí dítě/mozek (vy) po měsíci používání pomůcky Abaku (přeprogramování) ve výuce (ve hře), když uvidí číslovku 24 832? Automaticky uvidí číslovku 24 832 a zároveň shluk různých čísel v daném pořadí (2 a 4 a 8 a 3 a 2) a ví, že pokud na určitá místa vloží různá znaménka početních operací, může vyjádřit různé početní příklady. 24+8=32 / 24:8=3 / 4x8=32 / 2x4=8 / 2²=4

 

 

Menu

titul1.png

 

23. 9. Berta

Zítra: Jaromír

Volná místa

Pro školní rok 2017/2018 hledáme kvalifikované pedagogy těchto odborností: učitel 1.st., asistent pedagoga, vychovatel ŠD. V případě zájmu pošlete profesní životopis na skola@zskodanska.cz.

    

Přístup na iŠkolu

www.iskola.cz/karlacapka

Webmail 

webmail

Návštěvnost stránek

876813